torsdag 3 apr 2014

Boksläpp! Einsteins arvingar av L.P. Ramberg

Anneli Vinka vägrar att vara en bricka i deras spel

Takeo Ohashi hittas död på botten av det lut­an­de tornet i Pisa och rykten börjar genast gå kring den framstående och nobelpristippade fysikforskarens mystiska död. Många tror att han hoppade efter att ha misslycktas med inne­hållet i föredraget som han skulle hålla på konferensen i Italien och som skulle ställa all tidigare forskning på ända.

Forskarens död gör kungliga vetenskapsakade­miens ledamöter nervösa, Takeo var en av de hetaste kandidaterna till nobelpriset i fy­sik. Hans kollega från gästforskartiden i Stock­hol­m, Anneli Vinka, får i uppdrag att åka till Pisa och undersöka vad som hänt. Vad aka­demiledamöterna inte vet är att hon har större personliga skäl att undersöka saken än de någonsin kunnat gissa. Hon har just förlorat den man hon älskar och som hon efter konferensen skulle flytta ihop med. De var uppfyllda av konsten och skönheten i mate­matikens formler, tillsammans skulle de upp­nå storartade resultat. Ingen kommer hindra henne från att ta reda på sanningen – ingen!

L.P. Ramberg kan både den internationella finansvärlden och forskningsvärlden på sina fem fingrar. Som 27-åring doktorerade han i teknisk fysik och 1997 grundade han teknikföretaget Altitun som sensationellt såldes år 2000 till ett amerikanskt telekombolag. Han föddes i Värmland och lever idag med sin familj i Stockholm. Ramberg debuterade 2007 som spänningsförfattare på Kabusa Böcker med thrillern Kyoto och fjärilarna som har översatts till både tyska och holländska.

Recensionsdag 3 april 2014

Ladda ned högupplöst omslag

Ladda ned högupplöst omslag i 3D

Ladda ned högupplöst författarfoto

Ladda ned högupplöst författarfoto, halvbild

Fotograf: Ola Kjelbye

För mer information, författarkontakt och recensionsexemplar, välkommen att mejla red@kabusabocker.se eller att ringa 031 85 95 80.

Boksläpp! Einsteins arvingar av L.P. Ramberg